18,2 pst.

av sykmeldte pasienter som under pandemien (november/desember 2020) fikk sykmelding uten fysisk fremmøte hos fastlegen, synes det var lettere å formulere seg når de ikke satt ansikt til ansikt med legen. Det viser en nasjonal web-basert spørreundersøkelse, der 5.429 personer svarte. Snaut 60 prosent hadde fått sykmelding via telefonkonsultasjon, drøyt 12 prosent via videokonsultasjon og over 28 prosent via tekstbasert e-konsultasjon. Mer enn tre av fire pasienter oppga at de var fornøyde med konsultasjon digitalt. Ti prosent mente fastlegen derimot ville fått mer informasjon ved en konsultasjon på legekontoret. Nesten seks av ti pasienter synes de hadde like god tid til å forklare problemene sine over telefon eller video, sammenlignet med en fysisk konsultasjon. De som brukte tekstbasert e-konsultasjon var mest fornøyd, sammenlignet med pasienter som snakket med fastlegen over telefon eller video.